PRZYZNANY BUDŻET: 42 487 euro.
PODJĘTE DZIAŁANIA
SPOTKANIE PROJEKTOWE W POLSCE – 2 – 6 października 2023
Opis działania:
Tegoroczną współpracę międzynarodową zainicjowaliśmy spotkaniem w naszej szkole, na które zaprosiliśmy uczniów i nauczycieli ze szkół partnerskich z Finlandii, Francji i Hiszpanii. Całotygodniowa intensywna współpraca skupiała się na tematach takich jak: prawa człowieka i ich łamanie, demokracja, uczenie się na błędach popełnionych w przeszłości, poznawanie miejsc pamięci. Jak zawsze, skupiliśmy się także na integracji młodzieży, skutecznej komunikacji, umiejętnościach interpersonalnych oraz doskonaleniu języka angielskiego. Ponadto, wprowadziliśmy elementy związane z poznawaniem sztuki. W tym celu wraz z naszymi gośćmi odwiedziliśmy Muzeum Narodowe w Krakowie. Dzięki temu młodzież przygotowała imponujące plakaty podsumowujące tygodniową pracę. Bardzo ważnym punktem spotkania była wizyta w byłym nazistowskim obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau oraz udział w warsztatach „Po jedenaste – nie bądź obojętny”, otwierających oczy na problemy dyskryminacji i pozornie niewinnych początków każdego ludobójstwa. Naszym gościom pokazaliśmy także nasze najbliższe skarby – pszczyński zamek i zagrodę żubrów.
Zobacz jak wyglądało spotkanie oczami uczestników:
MOBILNOŚĆ GRUPOWA UCZNIÓW DO WŁOCH – 16 – 20 października 2023
Uczestnicy: 11 uczniów + 2 nauczycieli
Opis działania:
Tym razem nasza ekipa projektowa dotarła do uroczej włoskiej Perugii, gdzie wraz z kolegami z Rumunii i Włoch podążali tropami trudnej europejskiej historii. Poza eksploracją goszczącego ich miasteczka, uczestnicy spotkania odwiedzili także Rzym i Asyż. Mając stale na uwadze główne cele projektu, takie jak poznawanie praw człowieka i przyglądanie się przypadkom ich łamania, uczniowie w międzynarodowych grupach tworzyli mapy miejsc pamięci na terenie Europy oraz dyskutowali jak promować poszanowanie praw człowieka, w szczególności w tak trudnych czasach, w jakich żyjemy teraz.
Zobacz mapę miejsc pamięci przygotowaną przez uczestników spotkania:
https://padlet.com/giusigualtieri/remembrance-map-j6xr8z8s7s74o6xb
oraz opis spotkania przygotowany przez jego uczestników:
MOBILNOŚĆ GRUPOWA UCZNIÓW DO FRANCJI – 20 – 24 listopada 2023
Uczestnicy: 8 uczniów i 2 nauczycieli
Opis działania:
Kolejnym rozdziałem naszej Erasmusowej przygody było spotkanie w uroczym Pont Audemer w Normandii. Wraz z kolegami z Finlandii, Hiszpanii i Francji nasi uczniowie mieli okazję odwiedzić Caen, gdzie znajduje się fantastyczne muzeum poświęcone historii XX wieku, ze szczególnym skupieniem się na II wojnie światowej. Zwiedzaniu muzeum towarzyszyła wizyta na jednej ze słynnych plaż lądowań aliantów, od której zaczęło się wypieranie nazistów z wcześniej podbitych przez nich terytoriów. Ponieważ poza badaniem trudnej europejskiej historii ważnym tematem tegorocznej współpracy jest poznawanie europejskiego dziedzictwa kulturowego, w szczególności sztuki, uczestnicy mieli także możliwość obejrzenia bardzo bogatej kolekcji malarstwa w muzeum w Hawrze. Jak podczas każdego spotkania projektowego, nie zabrakło integracji, wspólnej zabawy i poznawania tak bogatej francuskiej kultury. Niektórzy szczęściarze odwiedzili nawet ze swoimi gospodarzami Paryż!
MOBILNOŚĆ GRUPOWA UCZNIÓW DO FINLANDII – 12-16 lutego 2024
Uczestnicy: 6 uczniów + 2 nauczycieli
Opis działania:
Kolejna odsłona projektowych spotkań w bieżącym roku szkolnym miała miejsce w uroczej, nadmorskiej Lovisie. Program spotkania był bardzo intensywny. Było wiele ruchu na świeżym powietrzu, np. jazda na sankach i łyżwach; poznawanie kultury i kuchni fińskiej (wspólne przygotowywanie tradycyjnych potraw) oraz zajęcia artystyczne i warsztaty na temat well-being. Odwiedziliśmy Helsinki, stolicę Finlandii, gdzie sporo dowiedzieliśmy się o fińskiej historii odwiedzając główne zabytki miasta, w tym twierdzę Suomenlinna, jedną z największych w Europie. Jak na Finlandię przystało było dużo śniegu i mroźne powietrze, co dodatkowo zachęcało nas do korzystania z tradycyjnej fińskiej sauny. Mieliśmy także okazję zapoznać się ze słynnym na świecie ze swej skuteczności fińskim systemem edukacji w sposób formalny (udział w lekcjach i zajęciach) oraz nieco mniej formalny (pożegnanie szkoły przez maturzystów przez rozrzucanie cukierków w śmiesznych przebraniach z ciężarówki jeżdżącej po mieście lub tańce balowe w wykonaniu uczniów przedostatniego rocznika).
Zobacz ewaluację spotkania w wykonaniu uczniów w formie filmików i prezentacji:
MOBILNOŚĆ GRUPOWA UCZNIÓW DO HISZPANII – 15-19 kwietnia 2024
Uczestnicy: 7 uczniów + 2 nauczycieli
Opis działania:
Ostatnie spotkanie projektowe Erasmus+ w tym roku szkolnym odbyło się w szkole partnerskiej w Las Norias, małej miejscowości w Almerii, Hiszpania. Z towarzyszącą nam na codzień letnią wręcz aurą, zagłębialiśmy się w andaluzyjską kulturę i historię. Odwiedziliśmy Almerię, gdzie znajduje się wielokilometrowa sieć schronów, gdzie podczas wojny domowej w Hiszpanii w latach 40-tych XX wieku mieszkańcy miasta chronili się przed nalotami. Od przewodnika dowiedzieliśmy się jak w tym czasie łamano prawa człowieka, poznaliśmy warunki panujące w schronach i sposób ich funkcjonowania. Poza burzliwą historią wojny domowej poznaliśmy także historię przemysłu górniczego w regionie. Odwiedziliśmy największą w Europie geodę w Pulpi, odkrytą w byłej kopalni rud żelaza i srebra, przy okazji poznając trudne warunki pracy górników. Nasz pobyt w dużej mierze koncentrował się na bogatej kulturze Andaluzji. Przez cały czas trwania spotkania braliśmy udział w przygotowaniach do Międzykulturowego Śniadania, które odbyło się w ostatni dzień spotkania. Podczas tej imprezy poszczególne klasy prezentowały wylosowany region Andaluzji za pomocą typowych strojów, dań, zabytków czy muzyki. Pobyt w Hiszpanii był także świetną okazją do integracji młodzieży ze wszystkich goszczących krajów (Finlandii, Francji i Polski) podczas wspólnych zabaw, turniejów, gier terenowych i wspólnie spędzonych wieczorów w rodzinach goszczących.
KURSY WAKACYJNE NAUCZYCIELI – lipiec – sierpień 2024
Uczestnicy: 6 nauczycieli
Opis działania:
W trakcie letnich wakacji następujący nauczyciele doskonalili swoje umiejętność językowe i metodyczne dzięki dofinansowaniu w ramach programu Erasmus+:
- Anna Majtyka i Joanna Świerczek-Baryga – Malta
- Olga Klotz – Portugalia (Lizbona)
- Joanna Kocioła – Dania (Kopenhaga)
- Magdalena Norek – Włochy (Sycylia)
- Aleksandra Stuczyńska – Niemcy (Lindau)