„Bez recepty – bez kontroli”

Taki był temat przewodni tegorocznych, XV już Dni Zdrowia w naszej szkole.
Główną atrakcją programu był niezwykle ciekawy i pouczający wykład Pana dr hab. n. farm. Artura Beberoka, profesora Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
W profesjonalny, a zarazem przystępny sposób, Pan Profesor przeprowadził zafascynowanych słuchaczy przez poszczególne grupy leków dostępnych bez recepty oraz suplementów diety. Zwrócił uwagę na konieczność zachowania rozwagi i umiarkowania w ich stosowaniu, czytanie ulotek oraz konsultacje z farmaceutą. Dzięki przeprowadzonej wcześniej wśród uczniów, nauczycieli i rodziców ankiecie, poznaliśmy trendy w zachowaniach konsumenckich dotyczących zakupów farmaceutyków, które wysłuchany wykład pomoże nam zweryfikować.
Imprezę uświetniły dodatkowe atrakcje zapewnione przez przemiłe Panie z tyskiego Sanepidu. Zagwarantowały nam teorię połączoną z praktyką – ulotki na tematy promujące zdrowy tryb życia, slalom w goglach imitujących stan po spożyciu alkoholu lub narkotyków.
Było pouczająco, nietuzinkowo i zabawnie. A przecież najlepiej uczymy się przez zabawę!
Serdecznie dziękujemy Panu Profesorowi oraz pracownikom Sanepidu za zapewnienie nam tej dawki uczty intelektualnej połączonej z edukacją prozdrowotną na najwyższym poziomie!
Joanna Kocioła

Zaproszenie

W środę 27 kwietnia 2022 roku o godz. 9.00 odbędzie się w naszej szkole XV Dzień Zdrowia pod hasłem: „Bez recepty – bez kontroli” – używanie i nadużywanie leków bez recepty. Serdecznie zapraszamy całą społeczność szkolną oraz wszystkich zainteresowanych.

Wykład wygłosi dr hab. n. farm. Artur BEBEROK, prof. Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

Przedstawione zostaną wyniki ankiety przeprowadzonej wśród rodziców, uczniów i nauczycieli naszego liceum na temat stosowania leków bez recepty.

Katarzyna Kaczmarczyk

„Przemysłowa wiosna” w Kielcach

7 kwietnia 2022 roku odbyła się wycieczka naukowa do Kielc na Targi pt. „Przemysłowa wiosna”, w której wzięła udział grupa młodzieży z klas trzecich, naszego liceum. W ramach imprezy zwiedzaliśmy wystawy związane m.in. z drukiem 3D oraz bogatą ekspozycję obrabiarek sterowanych numerycznie. Uczniowie naszej szkoły mogli zapoznać się z najnowszymi technologiami projektowania prototypowego i tu m.in. oglądaliśmy skanery 3D a także drukarki „biologiczne” potrafiące „wyczarować” protezy rogówki oka. Na targach po raz pierwszy na świecie zaprezentowano drukarkę drukującą szkłem rozgrzanym do odpowiedniej temperatury (polski wynalazek) oraz urządzenie nadające wydrukom realistyczny wygląd, dzięki nowatorskiemu rozwiązaniu barwienia modeli pigmentami z bogatej palety 10 milionów odcieni. Najnowsze technologie, najnowsze urządzenia – liczymy, że kolejne pokolenia absolwentów naszej szkoły zasilą szeregi kadry inżynierskiej i wzbogacą kiedyś ofertę polskiej myśli technicznej o nowe rozwiązania. Wycieczka była zorganizowana w kooperacji z Powiatowym Zespołem Nr2 Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego i Technicznych im. I. Łukasiewicza w Oświęcimiu.

Piotr Kak

A w Taborze…

Relacja z wyjazdu do Czech w ramach projektu Climate Change – Raise awareness – Take action.
Tabor, 21-25 marca 2022

Pierwszy dzień spotkania projektowego oznaczał przybycie do Taboru, (przemiły pan kierowca, komfortowy busik, świetne nastroje) oraz poznanie gospodarzy. Już sam kraj przywitały nas piękną, słoneczną pogodą, a Czesi – niezwykle ciepło i serdecznie. A to dopiero początek. Było wzajemne poznawanie się, gry integracyjne, pierwsze zwiedzanie Taboru. Urokliwe uliczki starego miasta wprost zachęcały do spaceru w gronie nowych przyjaciół z innych krajów. Uroczysta kolacja zwieńczyła ten pierwszy, pełen wrażeń dzień.

Po pysznym śniadaniu, rankiem drugiego dnia spotkania, udaliśmy się do szkoły gospodarza (Taborské soukrome gymnázjum a základni škola). Tam zostaliśmy powitani przez p. Dyrektor, Marketę Švadlenovą i czeskich uczniów. Następnie przedstawiliśmy przygotowane prezentacje. Dowiedzieliśmy się sporo o zasobach naturalnych w poszczególnych krajach, lokalizacji elektrowni jądrowych, odnawialnych źródłach energii oraz o zależności krajów partnerskich od importu zasobów z innych krajów (np. od Rosji).
Następnie uczestnicy zostali przetestowani ze świeżo przyswojonej wiedzy – graliśmy w Kahoota. Uwaga! Uwaga! Wygrała jedna z polskich uczennic – Milena! Gratulujemy!

Następnym punktem programu był udział w lekcjach tematycznych.
Po lunchu i chwili relaksu czescy uczniowie przygotowali dla nas grę miejską i szczegółowe zwiedzanie miasta w grupach międzynarodowych.
Gospodarze świetnie sprawdzili się w swojej roli. Na uznanie zasługuje sposób prowadzenia spotkania, opieka, oprowadzanie po Taborze, a nawet własnoręcznie przygotowane przekąski! Było ciekawie, motywująco, wesoło i pysznie!

Trzeci dzień spotkania również był pełen wrażeń. Rankiem wyruszyliśmy na wycieczkę do elektrowni jądrowej w Temelinie. To jedna z dwóch elektrowni jądrowych w Czechach. Ten sposób produkowania energii elektrycznej uważany jest za jeden z najbardziej ekologicznych i najmniej emisyjnych. W specjalnie zaprojektowanej do tego celu sali multimedialnej, dzięki wykładowi pani przewodnik i animacjom komputerowym, mieliśmy okazję zajrzeć do najciekawszych, najbardziej niedostępnych miejsc elektrowni, a także otrzymać podstawowe informacje z dziedziny fizyki jądrowej.
Z trójwymiarowych materiałów filmowych uzyskaliśmy informację nt. hali reaktora i prętów paliwowych. Zobaczyliśmy również komputerową symulację reakcji rozpadu jąder uranu.

Kolejną atrakcją było zwiedzanie zamku Hluboká, który swoją aktualną postać zawdzięcza rodowi Schwarzenbergów. Często mówi się o nim jako o najpiękniejszym czeskim zamku, który w obecnym kształcie powstał w XIX wieku po przebudowie w stylu neogotyckim.

Dzień był piękny i słoneczny, humory i apetyty nam dopisywały.

Czwarty dzień spotkania oznaczał zwiedzanie stolicy. Praga, skąpana w słońcu, przepiękna, zabytkowa. Wąskie uliczki, urocze budowle, Wzgórze Zamkowe Hradczany Katedra św. Wita, Most Karola, migocząca Wełtawa. Ech, wymieniać można by długo. Było zwiedzanie, gra miejska z lokalnymi przewodnikami, punkty zdobywane w międzynarodowych grupach i zwycięstwo grupy Mileny, a w nagrodę słodkie żelki! Zmęczenie rekompensowały nam cudowne widoki i zabawne pamiątki, które jeszcze długo będą przypominać nam tę wspaniałą europejską stolicę!

Wszystko co dobre szybko się kończy. Tak jak nasze spotkanie w szkole partnerskiej w Czechach. Było mnóstwo zabawy i nauki, integracja, szlifowanie języków obcych, poznawanie nowych miejsc, pyszne jedzenie. Podkreślić należy przede wszystkim ogromną gościnność naszych gospodarzy!

Dziękujemy serdecznie! Mamy nowych znajomych, ciekawe doświadczenia i piękne wspomnienia. Będziemy tęsknić!