A w Taborze…

Relacja z wyjazdu do Czech w ramach projektu Climate Change – Raise awareness – Take action.
Tabor, 21-25 marca 2022

Pierwszy dzień spotkania projektowego oznaczał przybycie do Taboru, (przemiły pan kierowca, komfortowy busik, świetne nastroje) oraz poznanie gospodarzy. Już sam kraj przywitały nas piękną, słoneczną pogodą, a Czesi – niezwykle ciepło i serdecznie. A to dopiero początek. Było wzajemne poznawanie się, gry integracyjne, pierwsze zwiedzanie Taboru. Urokliwe uliczki starego miasta wprost zachęcały do spaceru w gronie nowych przyjaciół z innych krajów. Uroczysta kolacja zwieńczyła ten pierwszy, pełen wrażeń dzień.

Po pysznym śniadaniu, rankiem drugiego dnia spotkania, udaliśmy się do szkoły gospodarza (Taborské soukrome gymnázjum a základni škola). Tam zostaliśmy powitani przez p. Dyrektor, Marketę Švadlenovą i czeskich uczniów. Następnie przedstawiliśmy przygotowane prezentacje. Dowiedzieliśmy się sporo o zasobach naturalnych w poszczególnych krajach, lokalizacji elektrowni jądrowych, odnawialnych źródłach energii oraz o zależności krajów partnerskich od importu zasobów z innych krajów (np. od Rosji).
Następnie uczestnicy zostali przetestowani ze świeżo przyswojonej wiedzy – graliśmy w Kahoota. Uwaga! Uwaga! Wygrała jedna z polskich uczennic – Milena! Gratulujemy!

Następnym punktem programu był udział w lekcjach tematycznych.
Po lunchu i chwili relaksu czescy uczniowie przygotowali dla nas grę miejską i szczegółowe zwiedzanie miasta w grupach międzynarodowych.
Gospodarze świetnie sprawdzili się w swojej roli. Na uznanie zasługuje sposób prowadzenia spotkania, opieka, oprowadzanie po Taborze, a nawet własnoręcznie przygotowane przekąski! Było ciekawie, motywująco, wesoło i pysznie!

Trzeci dzień spotkania również był pełen wrażeń. Rankiem wyruszyliśmy na wycieczkę do elektrowni jądrowej w Temelinie. To jedna z dwóch elektrowni jądrowych w Czechach. Ten sposób produkowania energii elektrycznej uważany jest za jeden z najbardziej ekologicznych i najmniej emisyjnych. W specjalnie zaprojektowanej do tego celu sali multimedialnej, dzięki wykładowi pani przewodnik i animacjom komputerowym, mieliśmy okazję zajrzeć do najciekawszych, najbardziej niedostępnych miejsc elektrowni, a także otrzymać podstawowe informacje z dziedziny fizyki jądrowej.
Z trójwymiarowych materiałów filmowych uzyskaliśmy informację nt. hali reaktora i prętów paliwowych. Zobaczyliśmy również komputerową symulację reakcji rozpadu jąder uranu.

Kolejną atrakcją było zwiedzanie zamku Hluboká, który swoją aktualną postać zawdzięcza rodowi Schwarzenbergów. Często mówi się o nim jako o najpiękniejszym czeskim zamku, który w obecnym kształcie powstał w XIX wieku po przebudowie w stylu neogotyckim.

Dzień był piękny i słoneczny, humory i apetyty nam dopisywały.

Czwarty dzień spotkania oznaczał zwiedzanie stolicy. Praga, skąpana w słońcu, przepiękna, zabytkowa. Wąskie uliczki, urocze budowle, Wzgórze Zamkowe Hradczany Katedra św. Wita, Most Karola, migocząca Wełtawa. Ech, wymieniać można by długo. Było zwiedzanie, gra miejska z lokalnymi przewodnikami, punkty zdobywane w międzynarodowych grupach i zwycięstwo grupy Mileny, a w nagrodę słodkie żelki! Zmęczenie rekompensowały nam cudowne widoki i zabawne pamiątki, które jeszcze długo będą przypominać nam tę wspaniałą europejską stolicę!

Wszystko co dobre szybko się kończy. Tak jak nasze spotkanie w szkole partnerskiej w Czechach. Było mnóstwo zabawy i nauki, integracja, szlifowanie języków obcych, poznawanie nowych miejsc, pyszne jedzenie. Podkreślić należy przede wszystkim ogromną gościnność naszych gospodarzy!

Dziękujemy serdecznie! Mamy nowych znajomych, ciekawe doświadczenia i piękne wspomnienia. Będziemy tęsknić!