Spotkanie w Austrii

13. września, pięć uczennic naszej szkoły wraz z dwoma opiekunkami wyjechało do Austrii, aby realizować projekt “Erasmus+ Climate Change – Raise awareness –  Take action”.

Pierwszy dzień poświęcony był integracji z innymi uczestnikami projektu, a działo się to za pośrednictwem gier i zabaw, które znacząco zbliżyły do siebie uczniów, ale też pomogły przełamać barierę językową.  Tego dnia uczestnicy zapoznali się nieco z miastem i zakwaterowali się w schronisku młodzieżowym.

Drugiego dnia grupa spotkała się rano z przewodniczką, która oprowadziła ich po Linzu- opowiedziała jego historię oraz zwróciła szczególną uwagę na aspekty ekologiczne tego miasta, jak i również tereny zielone, które znacznie urozmaicają krajobraz miasta oraz dają wiele korzyści dla środowiska.  Tego dnia uczestnicy projektu udali się też do Ars Electronica Center, gdzie podziwiali wystawy naukowe. Najważniejszą jednak dla nich była wystawa zatytułowana “There’s no planet B”, która miała na celu uświadomić wszystkim jak szybko postępują zmiany klimatyczne na Ziemi, dlatego tak ważne jest dbanie o jej ekosystem, bo jak sam tytuł wystawy wskazuje: nie ma innej planety, na której człowiek mógłby przeżyć. Uczniowie zapoznali się z prognozami zmian w środowisku i przedyskutowali główne problemy oraz jak można im zapobiegać.

Trzeciego dnia wyjazdu wszyscy udali się do miasta Wels, tam odwiedzili Welios Science Center, w którym poznali właściwości płynnego azotu, poprzez pokaz naukowy. Oprócz tego uczniowie mogli sami przejść przez centrum i poeksperymentować. Ekspozycja była bardzo zróżnicowana; można było udać się na lot w kosmos, samemu wytworzyć energię, bądź wir wodny, pograć w gry oraz obserwować wiele innych, interesujących zjawisk. Następnie uczestnicy projektu zawitali w szkole w Wels, gdzie zostali podzieleni na grupy, w których pracowali nad plakatami. W swojej pracy mieli ująć problemy klimatyczne, ich skutki i jak im zapobiegać. Zawzięte dyskusje uświadomiły uczniom, jak ważna jest świadomość ekologiczna, ponadto wymiany zdań znacznie poszerzyły zakres umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim.

Czwartego dnia odbyła się wycieczka do urokliwego miasta Steyr, gdzie uczestnicy odwiedzili Muzeum Arbeitswelt. Tamtejsza wystawa odnosi się  do przyszłości, teraźniejszości i przeszłości pracy oraz pokazuje, jak świat pracy zmienił się w ciągu ostatnich 150 lat i jak ludzie reagowali na te zmiany. Spojrzenie wstecz powinno służyć jako pomoc w uchwyceniu zmian teraźniejszości i opracowaniu strategii na przyszłość. Później uczestników czekał jeszcze krótki spacer po mieście i powrót pociągiem do Linzu.

W ostatnim  dniu uczniowie podsumowali i zakończyli projekt. Resztę dnia spędzili w Wiedniu. Tam zawitali do Muzeum Historii Naturalnej, by poznać dzieje Ziemi, jej strukturę i ewolucję. Kolejnym przystankiem było Muzeum Historii Sztuki, gdzie można podziwiać m.in. zbiory z prywatnej kolekcji Habsburgów oraz sztukę starożytną. Będąc w Wiedniu uczestnicy musieli również zobaczyć katedrę św. Szczepana, która jest najważniejszą i jedną z najstarszych świątyń w stolicy Austrii. Ostatnią atrakcją był Belweder, w którym znajdują się dzieła Gustava Klimta, w tym jego najsłynniejszy obraz “Pocałunek”.

Wyjazd do Austrii był niezapomnianym przeżyciem, podczas którego uczestnicy sumiennie realizowali projekt, debatowali nad jego tematem i myśleli jak zapobiegać problemom klimatycznym naszego świata oraz mogli też nauczyć się czegoś nowego, poznać piękne miejsca, a także osoby i przełamać swoją barierę językową.

Zuzanna Dadok

 

Bookmark the permalink.

Comments are closed.